Home

Autonostalgia 2013 Fotorelacja

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z Autonostalgi 2013.Zdjęcia Maciek Fuliński{morfeo 25}

czytaj więcej...

Autonostalgia 2012

1-3 Czerwca w centrum Targowo-Kongresowym MT Polska odbyła się druga edycji targów zabytkowej motoryzacji Autonostalgia 2012. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...

Fotorelacja: IX Rocznicowy Zlot FSOAK Tleń 2011

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć ze zlotu rocznicowego, który odbył się w Tleniu

czytaj więcej...
http://www.fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/7313571.jpg http://www.fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/487558233550P5206291.JPG http://www.fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/657332P6016394.JPG http://www.fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/631852P8144833.JPG http://www.fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/610169P8144837.JPG http://www.fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/524516PB065323.JPG http://www.fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/729701Zlot_Tlen_2011__83_.jpg
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Historia
FSO POLONEZ Analog
Wpisany przez Serocki   
poniedziałek, 08 lipca 2013

POLONEZ Analog (prototyp)
konstrukcja w latach 1994-1996

OPIS MODELU

Po roku 1989 FSO po raz pierwszy stanęła przed wielkim wyzwaniem konkurowania na wolnym rynku  z samochodami importowanymi z zagranicy. Wiele Polaków zachłystywało się „mocno używanymi” samochodami zachodnimi, które często okazywały się znacznie nowocześniejsze i bardziej komfortowe. Przyszłość FSO stanowić miał zupełnie nowy samochód na obcej licencji z przednim napędem. Do tego czasu oferta Poloneza musiała być znacznie rozszerzona i unowocześniona. Z inicjatywy kooperanta ZZMP z Wyszkowa, produkującego układ napędowy, rozpoczęto prace nad uterenowioną wersją Poloneza.

Prace rozpoczęto od skonstruowania 100% blokady mostu sterowanej elektromagnetycznie. W następnym etapie opracowano ramową konstrukcję zapewniającą stabilność w ciężkich warunkach terenowych. Na ramie początkowo umieszczono nadwozie FSO Trucka.

Kolejnym koniecznym elementem było zamontowanie napędu 4x4. W tym celu krajowy silnik benzynowy 1.6 l połączono ze skrzynią biegów Subaru Leone, która posiadała wyprowadzenie napędu także na oś przednią oraz reduktor.

Docelowo na ramie zamontowano skrócone nadwozie Poloneza osobowego i specjalnie skonstruowaną skrzynię ładunkową.

Prototypy auta nazwanego Analog szybko udowodniły swą dzielność w terenie, często pokonując konkurencyjne auta konstrukcji zachodniej. W sumie zbudowano tylko siedem prototypów. W 1996 r., kiedy FSO została przejęta przez Daewoo Koreańczycy zaprzestali dalszych prac nad Analogiem. A szkoda, bo obok Trucka była to konstrukcja z największymi szansami na długą i dochodową sprzedaż w gospodarce rynkowej.

SILNIKI

– pojemność skokowa 1596 cm3, moc maks. 57 kW (79 KM),  140 km/h
– pojemność skokowa 1905 cm3, moc maks. 50 kW (68 KM),  130 km/h


opracował: Adam Stelmach, FSOAUTOKLUB

 
FSO POLONEZ VAN

Wpisany przez Serocki   
poniedziałek, 08 lipca 2013

POLONEZ VAN  (prototyp)
konstrukcja w latach 1986-1990

OPIS MODELU

W połowie lat 80-tych trzonem polskich kolumn sanitarnych były karetki przewozowe oparte na Polskim Fiacie 125p (FSO 125p) w wersji kombi. Ich niewielka objętość kabiny była dużym utrudnieniem podczas obsługi pacjenta podczas jazdy. W celu opracowania następcy postanowiono zaprojektować nowy ambulans na bazie powstającego równolegle FSO Trucka opartego na Polonezie. Wykorzystano kabinę nowego pick-upa rozbudowując ją wzwyż i wzdłuż. Rama tylnej części nadwozia została poprowadzona niżej niż w Trucku w celu ułatwienia dostępu do wnętrza. Kabina otrzymała bogate przeszklenie oraz dodatkowe drzwi po prawej stronie oraz na tyle nadwozia.

Skonstruowano kilka prototypów ambulansów oraz opartych na nich wersjach Van. Każdy kolejny prototyp zawierał udoskonalenia i często zmiany widoczne na zewnątrz. Zaawansowane prace zostały zatrzymane przez przemiany ustrojowe w 1990 r. i wynikający z nich kryzys. W tej formie samochód nie doczekał się seryjnej produkcji.

SILNIKI

– pojemność skokowa 1596 cm3, moc maks. 64 kW (87 KM),  140 km/h


opracował: Adam Stelmach, FSOAUTOKLUB

 
FSO POLONEZ Coupe

Wpisany przez Serocki   
poniedziałek, 08 lipca 2013

POLONEZ Coupe
LATA PRODUKCJI 1981 – 1983

OPIS MODELU

Na początku lat siedemdziesiątych w FSO postanowiono pomyśleć o przyszłościowym następcy Polskiego Fiata 125p. Władze najwyższego szczebla PRL zadecydowały by zwrócić się o pomoc w jego opracowaniu po raz kolejny do firmy FIAT. Po wstępnych włoskich propozycjach zaakceptowano koncepcję nadwozia samochodu o nowatorskich kształtach, określanych dziś jako hatchback. Zakładała ona kilka wersji: podstawowe 3 i 5 drzwiowe, oraz usportowione Coupe. W pierwszej kolejności do produkcji wdrożono samochód pięciodrzwiowy (w 1977 r.), w dalszej trzydrzwiowy (w 1980 r.). Następnie skoncentrowano prace na wersji Coupe.

Główne różnice w stosunku do wersji trzydrzwiowej to inny przód z kierunkowskazami i światłami pozycyjnymi w zderzaku, poszerzone słupki środkowe pokryte osłonami z aluminium, cienkie słupki tylne z innym przetłoczeniem tylnych błotników, inny podział okien tylnych bocznych. We wnętrzu (zawsze utrzymanym w brązowej tonacji) użyto boczków z materiałowymi wstawkami. Oczywiście drzwi – identyczne jak w wersji trzydrzwiowej - są wydłużone i umożliwiają zajęcie miejsca na tylnej kanapie po uchyleniu oparcia przednich foteli.

Niestety w niesprzyjającej erze wielkiego kryzysu prowadzącego do stanu wojennego wiele elementów Poloneza Coupe nie zostało wdrożonych do produkcji, które miały podkreślić jego sportowy charakter m.in. silników o dużej mocy (2.0 112 KM), innego zestawu wskaźników czy sportowych foteli. Pod maskę trafił zatem sprawdzony silnik z podstawowych wersji w odmianie lekko wzmocnionej o mocy 82 KM, co przy sporej masie nie przekładało się na sportowe osiągi. Skrócone przełożenie główne pozwalało na sprint do „setki” w ok. 14 sekund i prędkość maksymalną 155 km/h.

Pierwsze egzemplarze Polonez Coupe wyprodukowano w 1981 r. a w 1982 r. samochód zademonstrowano na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Większość wyprodukowanych egzemplarzy powstała dopiero w 1983 r., kiedy także zakończona została produkcja.  Powstało w sumie kilkadziesiąt egzemplarzy.

SILNIKI

– pojemność skokowa 1481 cm3, moc maks. 60 kW (82 KM), 155 km/h


opracował: Adam Stelmach, FSOAUTOKLUB

 
FSO POLONEZ 3-drzwiowy

Wpisany przez Serocki   
poniedziałek, 08 lipca 2013

POLONEZ 3-drzwiowy
produkcja w latach (1980-1981)

OPIS MODELU

Wg kontraktu podpisanego z Włochami na nowe nadwozie samochodu FSO wersja 3-drzwiowa miała być najtańszą i podstawową. Tak się jednak nie stało – pierwszeństwo w produkcji uzyskała praktyczniejsza wersja 5-drzwiowa. O Polonezie 3-drzwiowym jednak nie zapomniano i na początku 1980 roku uruchomiono produkcję. Mimo, że technologia umożliwiała znacznie więcej, to w przeciągu dwóch lat powstało tylko kilkaset aut.

W stosunku do auta produkowanego wcześniej wydłużono drzwi przednie w celu umożliwienia wsiadania na tylną kanapę. Fotele wyposażono w mechanizm pochylania oparcia. Szyby tylne boczne uzyskały nowy kształt. Dzieliły się na stałe i uchylane. W sumie powierzchnia przeszklona wzrosła, dzięki czemu łatwiejsze było poruszanie się po mieście. Na tylnej klapie pojawił się gumowy spojler.

Niestety samochód nie spotkał się z dobrym przyjęciem. Osoby, które było stać na tak olbrzymi wydatek oczekiwały maksimum komfortu, także podczas zajmowania miejsc przez pasażerów. Funkcjonalność porównywalna do „malucha” skutecznie odstraszała od zakupu. Zbliżający się kryzys stanu wojennego ostatecznie przypieczętował los tej ciekawej wersji Poloneza. (oprac. Adam Stelmach, FSOAUTOKLUB)

SILNIKI

– pojemność skokowa 1481 cm3, moc maks. 55 kW (75 KM), 150 km/h
– pojemność skokowa 1481 cm3, moc maks. 60 kW (82 KM), 155 km/h
– pojemność skokowa 1995 cm3, moc maks. 82 kW (112 KM), 175 km/h  – tylko dla instytucji państwowych PRL


opracował: Adam Stelmach, FSOAUTOKLUB
zdjęcia: materiały reklamowe FSO

 
FSO POLONEZ Truck
Wpisany przez Serocki   
poniedziałek, 08 lipca 2013

POLONEZ TRUCK
produkcja w latach 1988-2003

OPIS MODELU

W połowie lat 80-tych produkowano zasadniczo tylko 3 typy samochodów dostawczych: Nysę, Żuka i Tarpana. Wszystkie były już znacznie przestarzałe – ich konstrukcja bazowała na podzespołach FSO Warszawy. Produkowany Pick-up na bazie Polskiego Fiata 125p miał zbyt małą ładowność aby mógł być uważany za prawdziwy samochód dostawczy. Sytuacja wymagała pilnej zmiany.

W FSO powstała koncepcja samochodu pick-up opartego na bazie Poloneza, ale jednocześnie o ładowności prawie 2 razy większej niż w dotychczasowym. Zastosowano zatem hybrydę samonośnego nadwozia Poloneza 3-drzwiowego z ramową konstrukcją charakterystyczną dla samochodów ciężarowych. Produkcję uruchomiono w przejętych zakładach FSD w Nysie.

Samochód okazał się strzałem w dziesiątkę. Zmiana systemu umożliwiła rozkwit przedsiębiorczości i powstanie małych firm, które czekały na taki samochód. Sprzedaż była bardzo dobra, także za granicą, gdzie auto zostało ciepło przyjęte.

Na fali sukcesu opracowano kolejne wersje Trucka z wydłużonym rozstawem osi, podwójną kabiną, wywrotkę, chłodnię i wiele innych. W 1993 roku otrzymało zmiany charakterystyczne dla modernizacji Caro a w 1997 dla Plus. Upadek Daewoo i nieszczęśliwe decyzje zarządców majątkiem FSO spowodowały zakończenie produkcji samochodu, który jeszcze przez wiele lat mógł być z powodzeniem sprzedawany w Polsce i za granicą.

SILNIKI

– pojemność skokowa 1481 cm3, moc maks. 60 kW (82 KM),  135 km/h
– pojemność skokowa 1596 cm3, moc maks. 64 kW (87 KM),  140 km/h
– pojemność skokowa 1596 cm3, moc maks. 56 kW (76 KM),  130 km/h
– pojemność skokowa 1905 cm3, moc maks. 50 kW (68 KM),  125 km/h, Diesel - Citroen


opracował: Adam Stelmach, FSOAUTOKLUB
zdjęcia: materiały reklamowe FSO, Daewoo-FSO

  << pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 4