Home

IX edycja AUTO NOSTALGII

IX edycja Auto Nostalgii odbędzie się w dniach 6-7 kwietnia w nowej lokalizacji - Global Expo w Warszawie (Modlińska 6D). Na terenie dawnej fabryki FSO na pasjonatów motoryzacji

czytaj więcej...

67 rocznica rozpoczęcia produkcji w FSO

Zapraszamy wszystkich entuzjastów oraz sympatyków FSO na coroczną imprezę z okazji rozpoczęcia produkcji aut na warszawskim Żeraniu.

czytaj więcej...

Autonostalgia 2012

1-3 Czerwca w centrum Targowo-Kongresowym MT Polska odbyła się druga edycji targów zabytkowej motoryzacji Autonostalgia 2012. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...
http://www.fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/366084AN2019.jpg http://www.fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/406522zt_wydarzenia.jpg http://www.fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/7313571.jpg http://www.fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/657332P6016394.JPG http://www.fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/631852P8144833.JPG http://www.fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/610169P8144837.JPG
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wycieraczka pantograf w Polonezie
Wpisany przez Adamus   
czwartek, 29 września 2011


Cel zmiany:

1. Zwiększenie bezpieczeństwa jazdy, zwłaszcza podczas opadów śniegu poprzez maksymalne powiększenie
obszaru wycieranego przez wycieraczkę kierowcy, zwłaszcza przy słupku przednim.

2. Zachowanie albo polepszenie estetyki wycieraczek w dolnym położeniu.

 

Pomysł:

Z lat dziecięcych z lektury Auto Techniki Motoryzacyjnej pamiętałem, ze Lancia Thema posiadała
wycieraczkę kierowcy dochodzącą równolegle do samego słupka kierowcy w celu maksymalnego
oczyszczenia szyby. Ostatnio ponownie zacząłem o tym myśleć. Zmiana zamocowania wycieraczki
standardowej o jeden ząbek spowodowała pewną poprawę - zmniejszył się martwy obszar przy słupku,
ale kosztem wyglądu - wycieraczka nie zatrzymywała się już równolegle do dolnej krawędzi szyby.
Uznałem, ze czas na radykalne rozwiązania. Początkowo zacząłem projektować na kartce z cyrklem w ręku,
aby samodzielnie wykonać ramię podobne do tego z Lancii. W końcu przyszło olśnienie - aby zastosować oryginał.
Allegro przyniosło odpowiedź, że są w Polsce Lancie Thema sprzedawane na części. Po krótkich
negocjacjach i koszcie ok. 25 zł kompletne ramie z Themy leżało u mnie w domu. Pierwsze pytanie -
czy wieloklin ramienia będzie zgadzał się z tym na Polonezie. Na szczęście się zgadza! Lancia Thema
to w zasadzie tez Fiat, a wiec i? Polonez :) Teraz wystarczyło to zamontować... i tu dopiero zaczęły się schody...

 

 

 

Potrzebne zasoby:

1. ramię wycieraczki kierowcy Lancii Thema

2. Polonez od 1993 r. z nowymi wycieraczkami i podszybiem ;)

3. kątówka, wiertarka

4. spawarka albo nity stalowe o średnicy 6 mm 4 szt.

5. płaskowniki o wymiarach ok. 20 x 80 mm i grubości 3 mm mogą okazać się przydatne

6. rurka o średnicy otworu ok. 6 mm i długości ok. 20 mm

7. śruba 6 mm o długości ok. 60 mm, nakrętka, podkładki o różnych rozmiarach i kształtach

8. morze cierpliwości ;)

 

 

Wykonanie:

  1. Zdjąć obie wycieraczki z samochodu.
  2. Zdjąć osłonę plastikowa podszybia (dwie plastikowe podkładki z osi wycieraczek i 4 wkręty).
  3. Odkręcić nakrętkę osi wycieraczki kierowcy kluczem 22 mm.
  4. Teraz należy zdjąć ramię napędzające oś. Aby to zrobić należy je odłączyć od długiego ramienia napędowego równoległego do szyby przedniej. Aby to zrobić należy tak przekręcić plastikowy grzybek , aby mógł schować się w otworze ramienia. Aby to zrobić należy ostrożnie przekręcić połączone z nim ramię pod ramieniem napędowym. Teraz można rozłączyć przegub i wyjąć ramię z osią wycieraczki na zewnątrz.
  5. W celu zamontowania nowej wycieraczki potrzebne jest zwiększenie kąta, jakie pokonuje ramię główne. Aby zwiększyć kąt obrotu nowej wycieraczki należy skrócić ramię napędzające oś wycieraczki
  6. Fabrycznie odległość między osią wycieraczki a przegubem wynosi 73 mm. Ja skróciłem je do 63 mm, ale polecam wymiar 64 mm, aby nie przesadzić. Wniosek ? ma ubyć 9 mm długości ramienia. W celu ułatwienia pomiarów można zmierzyć długość całego ramienia, zamiast odległość między osiami. Aby je skrócić należy przeciąć ramię na środku odkrytej części ramienia i zeszlifować/ściąć końce o ok. 4,5 mm każdy. Teraz należy połączyć oba końce. Można to zrobić spawając je ze sobą albo dobrać blaszkę z dodatkowego płaskownika tak, aby objęła od spodu oba końce na tyle, aby zmieścić na każdej ?zakładce? po dwa nity. W drugim rozwiązaniu przewiercamy końce ramienia i naszą zakładkę w dwóch miejscach pod nity. To samo robimy z drugim końcem zakładki i drugą połówką ramienia. W otwory wpuszczamy nity i zaklepujemy.
  7. Gotowe ramie z osią wycieraczki montujemy na miejsce ? wkładamy w otwór nadwozia, zakręcamy nakrętkę kluczem 22 mm, zakładamy połączenie z długim ramieniem.
  8. Ramię wycieraczki z Lancii składa się z dwóch ramion, jedno - pomocnicze - zamocowane jest wahliwie na metalowej (żeliwnej) płytce z otworem o średnicy 15 mm .
  9. Ramię główne przymocowane jest wahliwie do ramienia pomocniczego poprzez kształtownik z mocowaniem dla pióra wycieraczki. W płytce znajduje się duży otwór na oś napędową ramienia głównego. Należy rozwiercić otwór w płytce z 15 mm na ponad 18 mm np. 18,5 mm. Można to zrobić wiertarka z chwytem na duże wiertło (potrzebne oczywiście odpowiednie wiertło) albo frezem. Powstały otwór (ok. 18,5 mm) nie musi być idealnie okrągły.
  10. Płytka posiada przy otworze od spodu wypust zapobiegający obrotowi płytki. Jeżeli pozostał jeszcze po rozwiercaniu otworu to należy go usunąć (zeszlifować).
  11. Płytka z Lancii ma zbyt dużą grubość jak na nasze potrzeby ? potrzebne jest jej duże zeszlifowanie z inicjalnej grubości do ok. 6 mm, szczególnie w okolicy otworu. Można to zrobić ?kątówka? albo czymś bardziej subtelnym ;) Uwaga należy oszczędzać miejsce w którym zamocowano wahliwie ramie pomocnicze wycieraczki, a by nie uszkodzić przegubu. Polecam w trakcie szlifowanie ciągłe przymierzanie płytki poprzez nakładanie jej na oś wycieraczki na samochodzie.
  12. W celu bezkolizyjnego mijania się ramienia głównego z osią obrotu ramienia pomocniczego konieczne okazało się u mnie pocienienie go o ok. 2 mm od spodu w miejscu gdzie nachodzi nad ramię pomocnicze w pozycji spoczynkowej wycieraczki .
  13. Proponuje w tym miejscu wykonać próbny montaż wycieraczki i sprawdzenie czy wykonuje ruch zgodnie z oczekiwaniami. Do takiej próby należy pewnie zabezpieczyć płytkę przed obracaniem za pomocy różnych wypełniaczy i podpórek ? patrz
  14. Aby docelowo unieruchomić płytkę potrzebne jest wywiercenie w niej z lewej strony otworu pod śrubę 6 mm blisko krawędzi, ale z zapasem krawędzi co najmniej 2 mm ? miejsce mocowania w moim przypadku pokazuje
  15. Jeżeli po przymiarkach okaże się, że zamocowanie jest już możliwe pozostaje ustalić miejsce otworu w blasze podszybia samochodu, przez który przeprowadzimy śrubę blokującą. W pozycji, kiedy wycieraczka wykonuje optymalny ruch przewiercamy przez gotowy już otwór w płytce otwór w podszybiu karoserii. Wyznaczenie optymalnej pozycji jest bardzo ważne, nie ma wiele miejsca na poprawki. Polecam wielokrotne przymierzanie!
  16. Teraz należy przygotować tulejkę podpierającą płytkę wycieraczki po wkręceniu śruby blokującej. Należy ją dobrać tak, aby pewnie opierała się o podszybie i o płytkę, co jest dość uciążliwe, ponieważ spodnia powierzchnia płytki jest pochylona pod kątem ok. 30 stopni. Musimy to uwzględnić docinając tulejkę stabilizującą. Na widać moją tulejkę w kolorze aluminium wykonaną z obudowy kółka meblarskiego.
  17. Kiedy mamy tulejkę gotową przewlekamy śrubę od spodu (pamiętając o podkładkach!) i nakręcamy nakrętkę samohamowną, albo z podkładką sprężystą
  18. Zakładamy na wystającą ponad płytkę oś wycieraczki podkładki dobierając ich średnicę i liczbę tak, aby podczas ruchu wycieraczki ramię główne nie zawadzało o ramię pomocnicze w miejscu jego obrotu. Podkładki widoczne są na
  19. Jeżeli udało się nam solidnie zamocować konstrukcję, tak aby wycieraczka wykonywała optymalny ruch to właściwie możemy sobie już pogratulować ;)
  20. Czas na roboty pomocnicze. Aby można było założyć plastikowe podszybie musimy w nim wyciąć wnękę na nowy mechanizm ? płytkę wycieraczki wraz z mocowaniem. Zakres ?wycinki? widać na Wycięcie takie umożliwi zdjęcie pokrywy podszybia nawet bez ściągania nowej wycieraczki kierowcy, co może być pewnym ułatwieniem, w końcu to prototyp ;)
  21. Kiedy już wycięliśmy wnękę czas założyć osłonę podszybia. W oryginale jej krawędź powinna znaleźć się pod uszczelką szyby przedniej. Ponieważ włożenie jej tam jest bardzo trudne, a prawdopodobieństwo konieczności demontażu ciągle duże, ja pozostawiłem podszybie nad uszczelką. Poza względami estetycznymi nie ma to innych negatywnych konsekwencji.
  22. Po zamocowaniu nowej wycieraczki w pozycji spoczynkowej leży ona nisko, bardzo blisko dolnej uszczelki szyby . Prawa wycieraczka spoczywa znacznie wyżej, co nie wygląda estetycznie. Aby zbliżyć ją do krawędzi należy mocować ją o jeden ?ząbek? niżej na wielowypuście. Ale to nie wystarczy. Musimy jeszcze wygiąć do góry końcówkę ramienia w miejscu mocowania pióra wycieraczki, aby pióro leżało bardziej równolegle do uszczelki. W tym celu zdejmujemy pióro z ramienia. Końcówkę ramienia wkładamy w imadło i ostrożnie przeginamy je w odpowiednią stronę. Po przymiarkach pozostaje tylko założyć pióro i wycieraczkę na miejsce.

 

 

Efekty i wnioski:

W wyniku naszych operacji wycieraczki leżą blisko dolnej krawędzi szyby jak w nowoczesnych samochodach

przede wszystkim mamy szybę oczyszczoną w znacznie większym stopniu

Opisaną wycieraczkę w zasadzie można także zastosować w Polonezie sprzed 1993 roku ze starym podszybiem. Być może nie udałoby się osiągnąć wszystkich celów jak w nowszym modelu, za to na 100% zwiększyłby się obszar czyszczony szyby.