Home

Autonostalgia 2013 Fotorelacja

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z Autonostalgi 2013.Zdjęcia Maciek Fuliński{morfeo 25}

czytaj więcej...

Autonostalgia 2012

1-3 Czerwca w centrum Targowo-Kongresowym MT Polska odbyła się druga edycji targów zabytkowej motoryzacji Autonostalgia 2012. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...

Fotorelacja: IX Rocznicowy Zlot FSOAK Tleń 2011

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć ze zlotu rocznicowego, który odbył się w Tleniu

czytaj więcej...
http://www.fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/7313571.jpg http://www.fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/487558233550P5206291.JPG http://www.fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/657332P6016394.JPG http://www.fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/631852P8144833.JPG http://www.fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/610169P8144837.JPG http://www.fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/524516PB065323.JPG http://www.fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/729701Zlot_Tlen_2011__83_.jpg
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Silnik 1.8 Rovera w polonezie
Wpisany przez Serocki i Multec   
środa, 05 marca 2014

O montażu silnika 1.8 z rovera jest dużo tematów, lecz żaden nie jest w pełni przejrzysty. Postanowiłem podzielić się swoim doświadczeniem. Duży udział w tworzeniu tego artykułu miał Multec, którego wiedza służyła mi przy zmianie silnika. Nie będę tu opisywał procesu wyjęcia silnika z auta, tylko skupie się na przygotowaniu nowego większego silnika.

Zacznijmy od najważniejszych rzeczy, aby silnik prawidłowo pracował w każdym zakresie obrotów potrzebny jest komputer z odpowiednimi mapami. Dużo osób, bojąc się, lub nie chcąc bawić, zostawia komputer z pojemności 1.4 i montuje inne wtryski, regulatory ciśnienia. Na pewno jest to prostsze i mniej skomplikowane, ale niesie parę niedoskonałości.

Aby wszystko działało jak powinno potrzebujemy:

* komputer MKC104392
* koło zamachowe od silnika 1.6 pod sprzęgło 200 mm (WFM 1972)
* wtryskiwacze beżowe z rovera 1.6 lub 1.8  (0 280 150 749)
* przepustnice aluminiową (MHB 000080)
* silnik krokowy (SBZ008)
* łożysko igiełkowe HK 1012 i tulejka (wymiar zew. 22 mm, wew. 14 mm)

Mój silnik był w wersji z cewkami, co za tym idzie, nie miał nabitego palca na kopułkę z tyłu silnika. Problem ten jest prosty do rozwiązania, wystarczy trzpień z silnika 1.4 nabić na nowy wałek. Miałem pod ręką wałek z silnika 1.4. Odciąłem kawałek i ściągaczem wycisnąłem trzpień.



Aby właściwie go nabić musimy ściągnąć pokrywę wałków (i tak musimy podmienić ją na tą z poldorovera, gdzie króćce odpowietrzenia silnika są bliżej przodu). Nabicie wałka nie jest trudne. Rysunek poniżej przedstawia właściwy sposób nabicia. Ostatnia krzywka, musi być w pozycji górnej. Do nabicia wystarczy młotek.



Ważnym elementem jest koło zamachowe o odpowiedniej ilości przerw w wieńcu. Koło od poldorovera ma mniejszą ilość znaków i nie pasuje. Silnik by nam nie odpalił. Nowe koło, daje nam możliwość montażu większego sprzęgła. Zamiast standardowego 190 wejdzie nam 200 mm.


Przy okazji warto zaopatrzyć się w nowe większe sprzęgło, będzie ono lepiej kleiło przy nowym, mocniejszym silniku. Musimy pamiętać również o montażu łożyska igiełkowego, które będzie podpierało wałek sprzęgłowy. Montujemy je w tulejce a następnie w środek wału korbowego.

Bez niego, nasza skrzynia może szybko wyzionąć ducha.


Przed wsadzeniem silnika do auta, ważne żeby przygotować sobie wiązkę silnika. Możemy przełożyć ją od poldorovera, ale musimy przerobić podłączenie wtryskiwaczy przy sterowniku. Wtryski w poldoroverze, ?leją? wszystkie na raz. Komputer od silnika 1.8 parami.

Przy wtyczce do komputera musimy odnaleźć następujące kolory przewodów:

* żółto czarny
* żółto brązowy

* żółto biały
* żółto czerwony

Odróżniają się od innych tym, że są grubsze. Następnie musimy zrobić następującą rzecz:

1. żółto czarny odcinamy i lutujemy do żółto brązowego

2. żółto biały odcinamy i lutujemy do żółto czerwonego





Następny element różniący się to przepustnica, nie ma ona wbudowanego silnika krokowego, który by sterował wychyleniem otwarcia przepustnicy.

W naszym nowym silniku, będzie to kontrolował zewnętrzny silnik krokowy. Podpięcie jest takie same w wiązce, więc nie będzie tu problemów. Jedynie trzeba będzie przerobić kolektor tak, aby zamontować w nim nowy silniczek. Trzeba wykonać 5 otworów. Jeden główny, którym krokowiec będzie zasysał powietrze, 4 to otwory montażowe, którymi będzie przykręcony do kolektora. Powierzchnie kolektora warto zeszlifować kątówką, by powierzchnia przylegania była płaska. Dla uszczelnienia możemy dać silikonu.



Najważniejszą rzeczą odpowiedzialną za prawidłową prace silnika, jest sterownik komputera. Dużo osób zostawia sterownik od 1.4, bo ten nie ma immobilajzera. Nasz nowy komputer, niestety go ma i musimy go ściągnąć. Najlepiej zlecić to zakładowi, który się tym specjalizuje. Koszta nie są duże i można się zamknąć w 150zł.

Kolejnym etapem, jest przekładanie wszystkich podzespołów, mocowanie łapy alternatora, króciec wody z czujnikami, termostat, łapy wspomagania jeśli ktoś ma. Z tyłu silnika montujemy kopułkę z palcem, pod którego nabiliśmy trzpień.



Trzeba pamiętać, żeby dokładnie sprawdzić prawidłowość podłączenia przewodów WN, bo ciężko jest cokolwiek zrobić z tyłu silnika po jego montażu w aucie. Ważne, żeby po sprawdzać też wszystkie śruby czy dobrze po dokręcaliśmy. W komorze silnikowej, zawsze będzie trudniej nam to sprawdzić.



Po wsadzeniu silnika do auta, podłączeniu wszystkich przewodów, zalaniu płynem układu chłodniczego, sprawdzeniu stanu oleju możemy próbować odpalić auto. Przy pierwszym odpaleniu warto nabić ciśnienie do listwy wtryskowej. Wystarczy 3 krotnie włączyć i wyłączyć zapłon. Warto również zresetować silniczek krokowy. Po włączeniu zapłonu trzeba 5 razy maksymalnie przycisnąć pedał gazu. Silnik krokowy powinien się nastawić na rozruch. Po tych wszystkich operacjach możemy próbować odpalić auto.

Życzę każdemu bezproblemowego użytkowania nowego silnika.

Serocki Sebastian